Mistähän kielestä pohjautuu alunperin sana "kamreeri?"

Kysytty

Mistähän kielestä pohjautuu alunperin sana "kamreeri?"

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Veijo Meren Sanojen synty teoksessa kerrotaan, että kamreeri-sana on tullut suomen kieleen ruotsista (kamrer). Alkusana on ollut myöhäislatinan camerarius, joka on johdettu klassisen latinan sanasta camera, holvi.

1 ääntä

Kommentit

https://kaino.kotus.fi/suomenetymologinensanakirja/?p=article&etym_id=E…

kamreeri (Sorol 1614 cammareri, 1800-luvun alkupuolelta kolmitavuisena: Maan kamreri 1805, kamreeri Helenius 1838) ’hoviherra, kamariherra, kuninkaan kansleri (vanh.); eräiden virastojen ja laitosten tilien valvoja’ / ’Höfling, Kammerherr, Kanzler; Kämmerer’
< vur camarerare (1541), nr kamrer(are) id. < lat camerarius, johd. sanasta camera ’holvi’ (vrt. kamari).