Mistä tulee sanonta "olla liesussa"?

Kysytty

Mistä tulee sanonta "olla liesussa"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston sanakirjan mukaan 'olla liesussa' tarkoittaa olla menossa, juoksussa, liikkeellä.

Liesu-sana tunnetaan monissa suomen murteissa ja sillä on myös useita eri merkityksiä. Tämän sanonnan yhteydessä oleva liesu-sana on mahdollisesti tullut venäjän metsää tarkoittavasta sanasta лес (les), в лесу́  ’metsässä’.

Liesu tai kliesu voi myös tarkoittaa kovaa menoa, vilskettä, roihua tai liejua.

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/liesu?searchMode=all

https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/72455/jarvaven%25C3%25A4l…

https://kaino.kotus.fi/sms/?p=qs-article&sms_id=SMS_f73f8f99f1cfb27f6e4…

12 ääntä

Kommentit

Liesu tarkoittanee luistoa, mäenlaskua, varsinkin nuorten luistattelua kevättalvisilla jäillä ja niljanteilla!
Kielitiede on suomenkielen osalta varmaan sabotoinnin ja vääristelyn uhri kuten moni muukin asia? Yleensäkin varoisin sitä, että ”tietoa” syötetään meille ulkoa. Ja tunnutaan lähtevän aina siitä että suomenkieli lainaa, vaikka vanhana kansana ja kielenä se kulttuurilaina lienee enemmänkin lähtenyt ulospäin. Pientä kiusataan ja sorretaan? Joskus pienetkin voivat olla kiusaajia tai kiusan välikappaleita, kuten Baltianmaat, joiden historia näillä kulmilla on suomalaisten näkökulmasta lyhyempi! Heidän siirtymisestään Suomenlahden nurkille on kyllä tietoa, ja oletettavasti ovat omaksuneet täällä paljon, jotkut kielitieteilijät kuitenkin aikoinaan ovat väittäneet ja alustaneet monen asian kulttuurilainaksi toisin päin, mitä lähteitä heillä ollut onkin. Taustastaan riippuen katsovat asioita eri kulmasta. Baltiassakin aikoinaan paljon vaikuttaneet Neuvostoliiton aikaiset tieteilijät, ja nämä uudet itädesantit hämmentävät. Toivottavasti asioita ei ole vain sotkettu ja hämärretty suomenkielen osalta.

"Olla liesussa", tarkoittaa ainakin länsi-suomessa päin, että ollaan vähän yöjalassa tms. ehkä pienessä hiprakassa, mutta jokatapauksessa poissa kotoa siten, ettei kotiväki oikein tiedä missä sitä luuhataan. Ei ole mitään tekemistä liukumisen tai mäenlaskun kanssa.