Otsikko
Mistä tulee huloma sukunimi

Kysytty

mistä tulee huloma sukunimi

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyselitte Huloma-sukunimen alkuperää. Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan "Sukunimet" -teos (2000) ei tuntenut tuota harvinaista sukunimeä eikä sitä löytynyt myöskään Suomalaisten paikannimien joukosta.

Suomen kielen etymologinen sanakirja (1978) kertoo, että hulas-sana tarkoittaa nurkkaa tai soppea, "hulassa oleminen" taas pulassa olemista. Hul-alkuisten sanojen kantasanana voisi olla germaaninen "hula", joka tarkoittaa onttoa tai tyhjää tilaa, loukkua tai "hål" -sana, joka tarkoittaa reikää, aukkoa, pesää tai luolaa.

Suomen murteiden sanakirja (1994) kertoo, että "huloo" -sanaa käytetään vetelästä tai pehmeästä maasta: "Ja tuolla se on toi laht sellasta huloota", tai muuten pehmeästä aineesta: "Ei sunkan se keisar syöm miteäm muuta kuin pelkkeä voihuloota", mikä tarkoitti siis voisulaa. Nämä lausahdukset oli Kuhmosta.

Tämän lähemmäksi en Huloma-sanaa valitettavasti päässyt. Ehkä se oli monien muiden sukunimien tavoin itse keksitty, suomenkieliseltä kuulostava sukunimi, jota käytti aikojen saatossa vain pieni joukko ihmisiä.