Haluaisin tietää Kuosa sukunimen alkuperästä ja yms.

Kysytty

Haluaisin tietää Kuosa sukunimen alkuperästä ja yms.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuosa on karjalainen sukunimi, josta löytyy tietoja muun muassa Hiitolasta, Kurkijoelta, Kirvusta, Valkjärveltä ja Räisälästä. Nimeä on verrattu sanaan 'kuosu', jolla on useita merkityksiä, kuten 'suunta', 'kauha', 'vako', 'uurre', 'ryppy' ja niin edelleen, joista jokin saattaisi olla nimen lähtökohtana. Nimi saattaa juontaa juurensa myös toisaalta, goottien nimityksesta kehittyneestä laajasta nimiryhmästä, kuten 'Kuutti', 'Kausa', 'Kauso', 'Kuoto', ’Kauto’ ja niin edelleen. Myös saksalaiset muodot ’Goza’, ’Gozo’, ’Cozo’ ovat voineet mukautua asuun ’Kuosa’.

Lähde: Uusi suomalainen nimikirja ( Otava, 1988)

7 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Entäpä se mahdollisuus, että saameksi karhu on guovza. Saamelaiset ja karjalaiset asuttivat aluksi samoja itäsuomalaisia seutuja Laatokalta aina Käsvarteen.

Liettuaksi "kuosa" tarkoittaa naakkaa, eli nimi on voinut myös tulla (lähes) sellaisenaan muilta Itämeren kansoilta, joilla on perinteisesti ollut myös eri eläinten nimi sukuniminä (vrt. esim. Laatokan seudulla esiintynyt karjalainen sukunimi Hiiri).