Mistä tulee ja mistä on lähtöisin / mikä on alkuperä sukunimelle Wahlman?

Kysytty

Mistä tulee ja mistä on lähtöisin / mikä on alkuperä sukunimelle Wahlman?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Netistä löytyy Sukunimi-info sivusto http://www.tuomas.salste.net/suku/nimi/wahlman.html joka kertoo mm. seuraavaa:

"Nimi on ruotsinkielinen. Se on sukunimistössämme tavallista. Nimen ruotsinkielisyys ei yleisesti ottaen tarkoita, että suku olisi alkujaan suomenruotsalainen tai Ruotsista kotoisin, sillä supisuomalaisetkin ovat aikojen saatossa saaneet ruotsinkielisiä nimiä. Suvun puhekieltä ei näe nimestä. Sukututkimuksessa voidaan puhekieltä arvioida mm. siitä, missä päin suku on asunut.

Sanan wahlman merkitys on 'valasmies'. Jokin muukin merkitys saattaa tulla kyseeseen.

Nimi alkaa komealla kaksois-W:llä. Siitä on olemassa myös tavallisella V:llä kirjoitettava muoto Vahlman. W-muodossa on tavallisesti kyse saman nimen wanhasta kirjoitusasusta, joka on säilynyt. Suomen ja myös ruotsin kielessä käytettiin aiemmin yleisesti W:tä tawallisen V:n merkkinä. Erilaiset kirjoitusasut ovat vakiintuneet eri sukujen tai sukuhaarojen käyttöön."

On olemassa myös erilaisia sukunimikirjoja, joissa kerrotaan nimien merkityksestä, määristä ja levinneisyydestä.

Helmet-haulla "sukunimet" ja rajaamalla tietokirjoihin aikuisten kokoelmassa löytyy 63 teosta:

http://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Ssukunimet__Ff%3Afacetcollections%3A11%3A11%3ATietokirjat%3A%3A__Ff%3Afacetcollections%3A9%3A9%3AAikuisten%20kokoelma%3A%3A__O-date__U__X0?lang=fin&suite=cobalt

Lisätietoa nimestä saattaisi löytyä esim. Pirjo Mikkosen teoksesta Sukunimet.