Otsikko
Mistä Suomesta löytäisi länsimaiden ulkopuolella ilmestyviä sanomalehtiä viime keväältä (tammi-heinäkuu 2009)? Olen etsinyt kuumeisesti afrikkalaisia,…

Kysytty

Mistä Suomesta löytäisi länsimaiden ulkopuolella ilmestyviä sanomalehtiä viime keväältä (tammi-heinäkuu 2009)?

Olen etsinyt kuumeisesti afrikkalaisia, aasialaisia ja latinalaisamerikkalaisia sanomalehtiä, mutta tuloksetta. Olen kysynyt mm. kansalliskirjastosta, Helsingin ja Tampereen yliopiston kirjastoista, lähetystöistä, Sanomalehtien liitosta ja suomalaisten sanomalehtien toimituksista, mutta lehtiä ei ole tai niissä ei ole osattu auttaa. Netissä olevat digi- ja näköislehdetkin kelpaavat, mutta ei yleiset sanomalehtien nettisivut. Tarvitsen autenttisia tai näköislehtiä graduni aineistoon, ja siksi kyse on minulle todella tärkeästä asiasta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastoissa on joitakin tällaisia lehtiä. Niiden säilytysaika on 1-3 kuukautta, joten heinäkuun loppupuolen numeroita voisi vielä löytyä. Niiden etsiminen Helmet-tietokannasta (www.helmet.fi) on sikäli työlästä, että haku on tehtävä maittain. Kirjoita pääsivun vapaa sanahaku -ruutuun esim. sanomalehdet kiina. Tässä on tulos tästä hausta:

People's daily
China daily
Dajiyuan shibao

Toinen mahdollisuus on etsiä kirjastojen asiakastietokoneilla käytettävästä PressDisplay-tietokannasta. Sieltä löytyy hyvin monen maan lehtiä kokonaan luettavaksi, mutta myös niitä säilytetään siellä vain kolme kuukautta. Tietoa PressDisplaysta täältä:

http://www.lib.hel.fi/Page/f5dc7862-aba8-4f8b-84f4-16b13a316f98.aspx

Kansalliskirjastoon tulee mikrofilmeinä parikymmentä ulkomaista sanomalehteä. Valitettavasti ne ovat lähes kaikki länsimaisia lehtiä.
Euroopan ulkopuolisia ovat vain New York Times, Washington Post, Los Angeles Times ja Japan Times.