Mistä sukunimi Tapaninen tulee, mitä se tarkoittaa, mistä päin Suomea ja miltä aikakaudelta se on peräisin? Kuinka monta Tapanista Suomessa asuu tällä hetkellä?

Kysytty

Mistä sukunimi Tapaninen tulee, mitä se tarkoittaa, mistä päin Suomea ja miltä aikakaudelta se on peräisin? Kuinka monta Tapanista Suomessa asuu tällä hetkellä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tapaninen tulee Tapani nimestä, joka on suomalainen muunnos sanasta Stefanos. Stefanos oli kristikunnan ensimmäinen marttyyri, jonka muistoksi vietetään tapaninpäivää.
Tapaninen sukunimeä esiintyy eniten Savossa, erityisesti Kiuruvedellä ja Kuopiossa, jossa sitä on tavattu jo 1660 ja 1700 luvulla.
Voi olla että joku sukunimetön Tapanin jälkeläinen on saanut sukunimekseen Tapaninen.
Lähde: Uusi suomalainen nimikirja

Väestörekisterikeskuksen nimipalvelusta saa Tapaninen nimen tilastot. Tällä hetkellä Suomessa elää 770 Tapaninen nimistä ja ulkomailla 31.

Tapaninen Lkm Miehet Naiset Suomessa Ulkomailla
Nykyisenä nimenä 801 403 398 770 31
Entisenä nimenä 297 20 277 269 28
Kuolleilla 372 145 227 360 12
Yhteensä 1470 568 902 1399 71

http://www.vaestorekisterikeskus.fi