Mistä sana vaiva ja vaivata tulevat? Miksi samaa sanaa käytetään sekä epämiellyttävän tuntemuksen aiheuttamisesta toiselle, että taikinan alustamisesta?…

Kysytty

Mistä sana vaiva ja vaivata tulevat? Miksi samaa sanaa käytetään sekä epämiellyttävän tuntemuksen aiheuttamisesta toiselle, että taikinan alustamisesta? Tuottaako jälkimmäinen vaivaa tekijälleen, vai kiusataanko taikinaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaisa Häkkisen Etymologinen sanakirja kertoo, että sana laina on itämerensuomalainen (sana esiintyy myös kaikissa suomen lähisukukielissä) vanha germaaninen laina. Germaaninen sana on rekonstruoitu muotoon *waiwan- ja se olisi syntynyt wai-tyypisestä huudahduksesta, siis vastaavasta kuin voi! Tästä kantamuodosta ovat kehittyneet germaanisten kielten saksan Weh ja ruotsin ve. Verbi vaivata on esiintynyt myös jo varhain.

Häkkinen kertoo lähteeksi Raimo Jussilan, Vanhat sanat. Vanhan kirjasuomen esiintymiä. SKS 1998.

Taikinan vaivaamisesta en löytänyt mitään mainintaa. Yritin etsiä ruotsinkielisistä vanhoista keittokirjoista, josko sana olisi myöhemmin muunnettu ruotsinkielisestä sanasta veva tms., mutta taikinan vaivaamisesta käytettiin ainoastaan sanaa arbeta niissä kirjoissa, jotka sain käsiini. Ehdotan, että kysyt tuota osaa tarkemmin Kotimaisten kielten keskuksesta, josta löytyy aiheen asiantuntijoita ja palvelu nimeltä Kysy sanojen alkuperästä, https://www.kotus.fi/kotus/yhteystiedot/yhteydenottolomakkeet/kysy_sano…