Lapseni (8 v.) kysyy usein sanojen merkityksiä esim. mitä tarkoittaa sana menu. Mitkä olisivat hyviä nettilähteitä tai kirjoja, joista voisin löytää sanojen…

Kysytty

Hei
Lapseni (8 v.) kysyy usein sanojen merkityksiä esim. mitä tarkoittaa sana menu. Mitkä olisivat hyviä nettilähteitä tai kirjoja, joista voisin löytää sanojen alkuperän ja merkityksen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston sanakirja (http://www.kielitoimistonsanakirja.fi) on oivallinen lähde sanojen merkityksiin. Se on sangen kattava, vaikka aivan harvinaisimpia sanoja sieltä ei ehkä löydy. Sanakirja on olemassa myös painetussa muodossa. Vanhempi laitos on ”Suomen kielen perussanakirja”, ja sekin ajaa asiansa, jos merkityksiä on tarve selvitellä.

Sanojen alkuperässä auttavat etymologiset sanakirjat. Suositeltavia ovat kolmiosainen ”Suomen sanojen alkuperä” (SKS ja Kotus, 1992–2000) ja Kaisa Häkkisen ”Nykysuomen etymologinen sanakirja” (Sanoma Pro, 2013; myös vanhempia painoksia). Jos jotakin sanaa ei noista löydy, voi lisää lähteitä etsiä osoitteesta http://kaino.kotus.fi/sanat/evita/ löytyvästä Etymologisesta viitetietokannasta. Jos sanontojen alkuperä kiinnostaa, selityksiä löytyy esimerkiksi Jukka Parkkisen teoksesta ”Aasinsilta ajan hermolla” (WSOY, 2005), Outi Lauhakankaan teoksesta ”Svengaa kuin hirvi” (SKS, 2015) ja kirjasta ”Päivä pulkassa, pyy pivossa” (Valitut Palat, 2014).

7 ääntä

Kommentit

Kielitoimiston sanakirjaa (2000-luku) ja sen samanlaajuista edeltäjää Suomen kielen perussanakirjaa (1990-luku) laajempi ja perusteellisempi on tietysti vanha tuttu Nykysuomen sanakirja, joka iäkkyydestään huolimatta on yhä saatavilla useimmissa keskikokoisissakin kirjastoissa.