Mietimme, että mikähän mahtaa olla sanan sievoinen etymologinen merkitys?

Kysytty

Mietimme, että mikähän mahtaa olla sanan sievoinen etymologinen merkitys?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen etymologisen sanakirjan mukaan sanan "sievoinen" kantamuoto on "sievä", jonka merkitys on paitsi 'pieni', 'siro' jne. myös 'melkoinen', kohtalainen'.

Nykysuomen sanakirja määrittelee sanan "sievoinen" merkityksen: melkoinen, aikamoinen, huomattava, merkittävä, tuntuva ja sitä käytetään aina positiivissa merkityksessä.