Mikä on sanan "elo" -n alkuperä, kuten sanoissa: elokuu, elokuva, ja ehkä myös elanto, elävä, elämä...

Kysytty

Mikä on sanan "elo" -n alkuperä, kuten sanoissa: elokuu, elokuva, ja ehkä myös elanto, elävä, elämä...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Elo-sana on johdos verbistä elää. Mm. elämää ja viljaa merkitsevällä elo-sanalla on vastine kaikissa lähisukukielissä (mm. karjalan ’elo’ ja viron ’elu’) saamessa (eallu). Elää sana, josta on johdettu niin ’elävä’ kuin ’elämäkin’ sekä lukuisia muita elä-alkuisia sanoja, on vanha uralainen sana. Verbivartalon alkuperäinen asu on ollut todennäköisesti elä-. Sukukielissä elää-verbi on helposti tunnistettavissa (esim. unkarin ’él’, viron ’elada’, vatjan ’elää’).

Elokuva-sana on uudissana, joka on mainittu ensimmäisen kerran vuonna 1927. Aikaisemmin puhuttiin elävistä kuvista (tai biografikuvista tai kinematografikuvista).

Häkkinen, Kaisa: Nykysuomen etymologinen sanakirja (WSOY, 2004)

8 ääntä

Kommentit

Elo-alkuisia on paljon: olla elossa, herätä eloon, elohiiri, elohopea, elopaino, elonkorjuuaika (viljan korjuuaika syksyllä). "Elokuva" vaikuttaa käännöslainalta: levande bilder eli elävät kuvat. - Ruotsin vanha oikeinkirjoitus lefvande bilder selittää slangisanan leffa.