Otsikko
Mistä sana rekka (ts. rekka-auto) on suomen kieleen tullut?

Kysytty

Hei!

Mistä sana rekka (ts. rekka-auto) on suomen kieleen tullut? Se ei mielestäni ole kovin deskriptiivinen ilmaus, enkä keksi sille äkkiseltään muista kielistä samankuuloista vastinetta.

Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rekka on tullut suomen yleiskieleen pohjalaismurteista. Alkuaan se on merkinnyt puutavaran kuljettamisessa käytettyä parireen päälle asetettua irtolavaa. Murteisiin sana on lainattu ruotsin kielestä, "telinettä, kaidetta tai käsipuuta" merkitsevistä sanoista räck, räcke ja räcka. Ruotsin sana puolestaan tulee alasaksan tankoa merkitsevästä sanasta Reck, eli rekka on samaa kantaa kuin rekki.

Suomen yleiskielessä rekka on 1900-luvun alkupuolella tullut käyttöön sävyltään arkisena kuorma-autoon kytketyn lavallisen perävaunun nimityksenä, ja myöhemmin se on alkanut tarkoittaa kokonaista (puoli)perävaunullista ajoneuvoyhdistelmää, rekka-autoa.

Lähde:
Kaisa Häkkinen, Nykysuomen etymologinen sanakirja

21 ääntä

Kommentit

Yksi teoria on myös olemassa, liittyen myös kyllä pohjoisiin Suomen olosuhteisiin autoistumisen "alkuhämärissä". Kun Jäämerelle alkoi silloiset kuorma-autot ja yrittäjät ajaa kuormia,("Suomi-neidolla" oli toinenkin käsivarsi)syntyi kova kilpailu, kuka heittää keikan nopeimmin. Ajettiin siis"rekkoja",eli"recordeja",ts.ennätyksiä.