Mistä on peräisin ” tuomarit rokottivat kaatumisesta paljon pisteitä”?

Kysytty

Mistä on peräisin ” tuomarit rokottivat kaatumisesta paljon pisteitä”?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lienee mahdotonta selvittää, missä ja milloin kyseinen lausahdus on ensimmäisen kerran sanottu.

Varmuudella voinee sanoa, että se liittyy urheiluun.

Luulisi sitä käytettäneen urheiluselostajien ja -toimittajien toimesta monen eri urheilulajin kohdalla. Esimerkiksi mäkihyppy, taitoluistelu ja eri voimistelulajit ovat lajeja, joiden yhteydessä kyseisen lauseen käyttö vaikuttaa todennäköiseltä.

Mikäli tarkoitatte pelkästään sanan "rokottaa" merkitystä urheilu-aiheisessa yhteydessä, niin sillä viitataan yleensä sanaan "rangaista", esim. Vastapuoli pääsi rokottamaan [= tekemään maalin].

Arkikielessä tai kielikuvana "rokottaa"-sanalla viitataan sanoihin "verottaa; riistää, kupata", esim. Hallitus rokotti raskaasti yrittäjiä.

Rokottaa-sanan tarkemmasta alkuperästä voi tiedustella Kotimaisten kielten keskukselta: https://www.kotus.fi/kotus/yhteystiedot/yhteydenottolomakkeet/kysy_sano…

Lähteet:

Kielitoimiston sanakirja https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/

2 ääntä

Kommentit