Mikä on sanan "pillittää" (itkeä) etymologia? :)

Kysytty

Mikä on sanan "pillittää" (itkeä) etymologia? :)

Vastaus

Vastattu

Sanan pillittää voi merkitä myös ’puhaltaa pilliä, soida’. Pillittää on ilmeisesti takaperoisjohdos sanasta itkupilli (vrt. viron nutupill, nutt, gen. nutu - itku). itkupilli (vrt. viron nutupill, nutt, gen. nutu - itku).

Pillittää-sanaa vastaavat muodot tunnetaan myös lähisukukielissämme (viron pillitada, pill ’itku’).

Takaperoisjohdos on sananmuodostus, jossa johdokseksi hahmotetusta sanasta poistetaan pääteaines ja käyttöön otetaan lyhyempi ja yksinkertaisempi sana.

Lähteet:

Suomen sanojen alkuperä. Etymologinen sankirja. (SKS, 1995)

https://tieteentermipankki.fi/wiki/Kielitiede:takaperoisjohto

1 ääntä

Kommentit

Hei,

kiitos vastauksesta! :)

Jatkokysymyksenä mietiskelen mikä sanan 'itkupilli' alkuperä mahtaa olla? Onko se tarkoittanut muutakin kuin herkästi itkevää ihmistä; mikä ihmeen pilli?