Moro Tampereelta. Kaveri kysy multa, mistä tulee sana "haipakkaa". Mulle se on yksinkertainen ... kiirusta jne. mutta tarkemmin ajateltuna ???

Kysytty

Moro Tampereelta. Kaveri kysy multa, mistä tulee sana "haipakkaa".
Mulle se on yksinkertainen ... kiirusta jne. mutta tarkemmin ajateltuna ???

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Haipakka-sana esiintyy samanmerkityksisenä murteissa eri puolilla Suomea, mutta sen alkuperän selvittäminen ei kuitenkaan ole aivan yksinkertaista. Suomen murteista löytyy nimittäin useita haipakkaa muistuttavia tai sitä lähellä olevia sanoja, joita käytetään
samassa tai ainakin hyvin samankaltaisessa merkityksessä: esimerkiksi hailakka, hajakka, hatakka ja hotakka. Kaikki nämä sanat liittyvät vauhtiin, nopeaan liikkeeseen, kovaan kyytiin, kiireeseen ja niin edelleen.

On todennäköistä, että jokin monista hailakka/hajakka/haipakka/hatakka/hotakka-sanaperheen edustajista on sanan aito ja alkuperäinen muoto; muut ovat sitten tästä kehkeytyneitä muunnelmia. Mitä sanan etymologiaan tulee, näistä monista variaatioista johtuen yksiselitteistä vastausta on valitettavasti mahdotonta antaa.

Yksi mahdollinen tausta haipakalle saattaisi löytyä karjalan kielestä, jossa on siinä käytettyyn hailakka-sanaan (vauhti, kova kyyti) asiallisesti liittyvä juoksentelemista merkitsevä verbi "hailata".

Lähteet:
Karjalan kielen sanakirja. Ensimmäinen osa, A-J. Suomalais-ugrilainen seura, 1968
Suomen murteiden sanakirja. Toinen osa, emaali-havuvasta. Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, 1988
Suomen murteiden sanakirja. Kolmas osa, he-hujuuttaa. Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, 1992
Elähän hötkyile : suomea suupielestä toiseen. WSOY, 2005