Otsikko
Mikä on sanan 'nimi' etymologia?

Kysytty

Mikä on sanan 'nimi' etymologia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sana ”nimi” on vanhaa uralilaista perua. Nimi-sanan kantauralilainen alkumuoto on todennäköisesti ollut ”nime”. Sanalla on vastineita sukulaiskielissä, esimerkiksi virossa (nimi) ja unkarissa (név). Sana on todennäköisesti lainautunut indoeurooppalaisesta kantakielestä kantauraliin. Indoeurooppalaisissa kielissä nimi-sanalla onkin vastaavuuksia, esimerkiksi muinaisintian ”naman”, gootin ”namo”, saksan ”Name”, ruotsin ”namn” ja latinan ”nomen”.

Suomen kirjakielessä sana nimi on esiintynyt jo Agricolan ajalta.

Häkkinen, Kaisa: Nykysuomen etymologinen sanakirja (WSOY, 2004)