Millainen mahtaa olla sanan "kone" etymologia?

Kysytty

Millainen mahtaa olla sanan "kone" etymologia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kielen etymologisen sanakirjan mukaan kone-sanaa on käytetty mm. seuraavanlaisissa yhteyksissä: työkalu, väline, konsti, temppu, kepponen, koukku, mutka, taite, kujeellinen, konstikas, omituinen.

Mm. virossa kona-sanan merkitys on leikki, kõne-sanan merkitys on puhe.

Suomen murteiden sanakirjassa kone-sanalle annetaan seuraavia käyttöyhteyksiä:
-työkalu, väline, jossa on liikkuvia osia (moottori, veturi)
-kapine, vehje, vekotin, rakkine
-keino, konsti, kuje, metku
-kummatuttava, omituinen, ihmeellinen (esim.ihmisistä, eläimistä tai ilmiöistä)

20 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Mitkä suomenkielen sanat ovat samaa juurta kone-sanan kanssa ja mitkä eivät? Liittyykö kone esimerkiksi sellaisiin sanoihin kuin komme, kompa tai kommellus?
Vai onko sillä jotakin tekemistä kokeilemisen kanssa? Jos on, niin mistähän koe-sanat juontuvat?
Vai voiko se liittyä jotenkin hevosiin?