Olemme työtovereideni kanssa ihmetelleen mistä tulee sanonta nokkaunet? Löytyisiköhän sinulta vastausta? -Kiitos-

Kysytty

Hei,
Olemme työtovereideni kanssa ihmetelleen mistä tulee sanonta nokkaunet?
Löytyisiköhän sinulta vastausta?
-Kiitos-

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanan alkuperästä ei löytynyt suoranaista selitystä käytettävissä olevista lähteistä. Ilmaisu tarkoittaa lyhyttä torkahdusta ja muodostuu sanoista nokka ja unet. Nokkahan arkikäytössä tarkoittaa myös nenää. Ilmaisu ”maata maassa nokallaan t. nokillaan” tarkoittaa vaakasuoraa asentoa mahallaan ja ”käydä nokilleen” tarkoittaa torkahdusta. Nämä seikat viittaisivat siis makaavaan asentoon nenä alaspäin. Nokka -sana esiintyy suomen kielessä hyvin useassa idiomissa. Olen kuullut yhtenä selityksenä nokkaunien viittaavaan myös nenästä joskus nukkuessa tulevaan tuhisevaan ääneen. Vähän humoristisempi selitys voisi olla esim. seuraava:
Sana periytyy toimistotyöntekijöiden tavasta nukahtaa pyötänsä ääreen iltapäivisin siten, että nokka kolahtaa nukahtaessa pöytään.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8434799

Lähteet : Suomen sanojen alkuperä. 2 : L-P / [Ulla-Maija Kulonen päätoimittaja]: etymologinen sanakirja. Suomalaisen kirjallisuuden seura, 1995.
Suomen kielen perussanakirja. 2. osa : L-R. Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, 1996.

44 ääntä

Kommentit

Nokkahan tarkoittaa myös ulointa osaa, kärkeä (esim. niemen nokka, tikun nokka, istuu kannon nokassa). Eli nokkaunet tarkoittaa mielestäni sitä, että on vähän niinku (oikean, syvän) unen reunalla, ei niinku ihan oikeessa, syvässä unessa.

Ja nokoset sitten tarkoittaa lyhyitä pieniä nokkaunia.