Mistä on peräisin sanonta "X tuli taloon"? Sitä on käytetty nimenä kirjoissa, tv-ohjelmissa ja etenkin nykyisin blogeissa. Ensimmäistä kertaa kuulin sen 90…

Kysytty

Mistä on peräisin sanonta "X tuli taloon"? Sitä on käytetty nimenä kirjoissa, tv-ohjelmissa ja etenkin nykyisin blogeissa.

Ensimmäistä kertaa kuulin sen 90-luvulla, kun Blondi tuli taloon. Sitten tuli Duudsonit. Olenkin ajatellut sen merkitsevän jotakin samaa kuin "Elvis has left the building!" Eli jotain rakennusta, kuten esiintymislavaa tai studiota.

Mutta jo vuonna 1937 taloon tuli Mika Waltarin Vieras mies. Talo tarkoitti silloin maataloa, ja se kääntyi englanniksi "Farm". En tunne englanninkielistä vastaavaa sanontaa. Siksi arvelen, että lause on peräisin ensin Mika Waltarilta, ja sitten Elina Halttuselta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mika Waltari saattaa hyvinkin olla vastuussa kaikenkarvaisista taloon tulijoista. Ensin hänen vuonna 1937 ilmestyneen romaaninsa nimestä tuli eräänlainen lentävä lause, käyttöfraasi, ja vähitellen fraasin loppuosa "tuli taloon" alkoi elää omaa elämäänsä vieraasta miehestä riippumattomana.

Vieraan miehen jäljessä taloon ehtivät ennen blondia tulla muiden muassa televisio ja tappaja: Yle järjesti vuonna 1982 kirjoituskilpailun otsikolla "Kun tv tuli taloon", ja Kari Nenonen julkaisi nimimerkillä Hulkkonen jännitysromaanin Tappaja tuli taloon vuonna 1988.

Kirjallisuutta:
Mika Waltarin juhlakirja 50-vuotispäivänä 19.9.1958. WSOY, 1958
Suomalainen fraasisanakirja. Otava, 1974