Mistä nimi Solja on peräisin?

Kysytty

Mistä nimi Solja on peräisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Solja nimeä on esiintynyt Suomessa 1900-luvun alkupuolelta lähtien. Ilmeisesti nimi juontaa juurensa vanhasta Sääksmäen Rapolassa tunnetusta hämäläisestä paikannimestä Soljala. Soljaa on pidetty vanhana suomalaisena henkilönimenä. Oletetaan, että Solja on hämäläinen asu muinaissuomalaisesta miehennimestä Sotia. Paikannimenä Soljaa esiintyy asiakirjoissa monilla paikkakunnilla 1500-luvulta lähtien.

Lähde: Vilkuna, Kustaa: Etunimet. Otava.

18 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Aivan ihanaa olla Solja! Kiitoksia Helvi-tädilleni joka sen nimekseni toivoi!

Mutta onko "sotia" sitten sama kuin miten se nykysuomeksi ymmärretään?