Hieman on jäänyt epäselväksi milloin on Jasperin nimipäivä. Olisi kiva tietää jotta ei ensimmäinen nimipäiväkakku menisi pojalta sivu suun.. =)

Kysytty

Hieman on jäänyt epäselväksi milloin on Jasperin nimipäivä. Olisi kiva tietää jotta ei ensimmäinen nimipäiväkakku menisi pojalta sivu suun.. =)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jesper, Jesperi, Jasper ja Jasperi ovat germaanisissa kielissä kehittyneitä rinnakkaismuotoja nimelle Kaspar (Kasper, Kasperi), joka taas juontaa juurensa persiankieliseen nimeen Kansbar (rahastonhoitaja, kalleuksien vartija). Harvinaisemmat J-alkuiset muodot eivät ole vielä päässeet suomenkieliseen almanakkaan, mutta on luontevaa viettää Jasperin päivää Kasperin ja Kaunon päivänä 20.10. Suomen ruotsinkielisessä almanakassa 20.10. juhliikin myös Jesper. Eli kakun leipomiseen on vielä aikaa.

Lähteet ja lisätietoja:
Saarikalle & Suomalainen: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön (Gummerus 2007)
Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja (WSOY 2001)
Almanakka: http://almanakka.helsinki.fi/

Väestörekisterikeskuksen nimipalvelusta voi tarkistaa nimien yleisyyden: https://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp?L=1

1 ääntä

Kommentit