Mistä nimi Katri on peräisin ja mikä on sen alkuperä? Kiitos jo etukäteen.

Kysytty

Mistä nimi Katri on peräisin ja mikä on sen alkuperä? Kiitos jo etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kustaa Vilkunan Etunimet -kirjassa (2005) Katri-nimestä kerrotaan seuraavasti: Nimipäivä on 25.11. ja suomalaisessa almanakassa nimi on ollut v. 1890 lähtien. Kansanvalistusseuran kalenterissa 1882-83. Nimi on lyhentymä Katariinan muunnoksesta Katriina, joka sekin on käynyt almanakassa 1890-1907 ja palautettu 2000.

Ensimmäisiä Katriksi kastettuja lienevät Hildur Katri Järnefelt (s. 1875) ja Katri Bergholm, o.s. Ignatius (s. 1875). Kerrotaan, että he ovat saaneet nimensä J. J. Wecksellin historiallisen näytelmän Daniel Hjortin (1862) Katrin mukaan. Katri on ollut Katariina-rypään suosituimpia nimiä, virallisena nimenä se on ollut runsaassa käytössä yli sata vuotta, erityisesti 1890-luvulla ja 1900-luvun alussa. Sitten se taas yleistyi 1900-luvun jälkipuoliskolla, se oli 1981 alle 15-vuotiaiden tyttöjen etunimitilastossa 47. sijalla ja 1984 46. sijalla, mistä nousu jatkui 43.sijalle vuoteen 1986 mennessä. 1990-luvulla suosio vähentyi, sillä 1994 annettujen tytönnimien listassa Katri oli 69:s, ja 2000-luvun puolella sitä ei näy sadan yleisimmän joukossa.

Kysy kirjastonhoitajalta -arkistosta on kysytty aikaisemmin Katriina-nimestä: http://www.kirjastot.fi/fi-FI/tietopalvelu/kysymys.aspx?questionID=334d…
http://www.kirjastot.fi/fi-FI/tietopalvelu/kysymys.aspx?questionID=17c3…
Arkistosta voi hakea muita vastauksia, esim. asiasanojen selailun kautta valitsemalla e-kirjaimen ja sen jälkeen etunimet.

Voit käydä katsomassa Väestörekisterikeskuksen www-sivuilta väestötietojärjestelmään tallennettujen etu- ja sukunimien lukumääriä Suomessa. Voit myös tutkia tilastoja yleisimmistä nimistä eri ajanjaksoilta. https://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp?L=1

12 ääntä

Kommentit

Minulla on kaksi postikorttia, jotka on lähetetty Neiti Katri Järnefeltille vuosina 1897 ja 1901. Voisiko olla kyseinen neiti. Ajankohta täsmää. Osoitteena Viborg.