Otsikko
Mistä nimet Mandi ja Mea ovat saaneet alkuperänsä? Mitä ne tarkoittavat? Mistä maasta ne ovat kotoisin? Kuinka yleisiä ne ovat?

Kysytty

Mistä nimet Mandi ja Mea ovat saaneet alkuperänsä?
Mitä ne tarkoittavat?
Mistä maasta ne ovat kotoisin?
Kuinka yleisiä ne ovat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimet Mandi ja Manda ovat Amandan lyhentymiä ja pohjautuvat Amandan tavoin latinan verbiin 'amare', (rakastaa). Amandan englanninkielinen lempinimi on Mandy. Väestörekisterikeskuksen nimipalvelun mukaan nimi on annettu Suomessa 511 naiselle v. 1900-2016.

Nimi Mea saattaa olla lyhentymä jostain Me-alkuisesta nimestä. Se tarkoittaa latinaksi 'minun' ja on samamerkityksisen miehennimen Mion sisarnimi. Väestörekisterikeskuksen nimipalvelun mukaan nimi on annettu n. 1920-2016 hiukan alle 1192 naiselle ja alle kymmenelle miehelle. Ks. tarkemmin

https://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/default.asp?L=1

Lähteet:

Lempiäinen, Suuri etunimikirja 2004
Saarikalle, Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön 2007