Mistä tulee nimi Hellevi ja onko sillä jokin tarkoitus.Kiinnostaa myös nimen Hakuni alkuperä. kiitos

Kysytty

Mistä tulee nimi Hellevi ja onko sillä jokin tarkoitus.Kiinnostaa myös nimen Hakuni alkuperä. kiitos

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

HELLEVI on suomalainen naisennimi, joka voidaan tulkita 'hellä'-sanasta muodostetuksi tai myöskin muunnelmaksi Helenasta. Suomenkieliseen kalenteriin Hellevi tuli v. 1929, Suomen ruotsinkieliseen 1973. Suomen ortodoksisessa kalenterissa nimi on yhdistetty Agateen, joka on alkuaan kreikankielinen Άγαθή / Agathe ’hyvä’, merkityksensä puolesta siis lähellä ’hellää’.

HAKUNI on muunnelma skandinaavisesta nimestä H(a)akon , Håkan tai Håkon. Nimen merkityksestä ei ole yksimielisyyttä. Kantasana voisi olla hag ’hyödyllinen’, ’kätevä’, mutta yhtä hyvin merkitys voisi myös olla ’korkea jälkeläinen’ (muinaisnorjan há ’korkea’ ja konr ’poika’), minkä perusteella se on ollut jo keskiajalla suosittu hallitsijannimi Norjassa. Muoto Hakuni esiintyy Suomessa nykyään lähinnä paikannimissä, esim. Helsingissä on Hakuninmaan (ruotsiksi Håkansåker) asuinalue. Suomalaisessa kalenterissa muoto Håkan on ollut vuosina 1792-1796 päivällä 16.5. ja Haakon vuosina 1908-1928 28.7. Suomen ruotsinkielisessä kalenterissa Håkan on niin ikään 28.7.

http://www.behindthename.com/

Etunimet / Kustaa Vilkuna ; toim. Pirjo Mikkonen. – 4. uud. laitos. – Otava, 2005.

Suomalaiset etunimet : Aadasta Yrjöön / Anne Saarikalle ; Johanna Suomalainen. – Gummerus, 2007.

Suuri etunimikirja / Pentti Lempiäinen. – WSOY, 1999.

Tietoa nimien yleisyydestä https://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp?L=1

Vanhoja kalentereita http://almanakka.helsinki.fi/arkisto/index.html

3 ääntä

Kommentit

Oli hyvää tiedot Hellevin nimista . Voinpa antaa lapsenlapsille kauniin tarkoituksen tähden.