Mistä mandariini-hedelmä on saanut nimensä?

Kysytty

Mistä mandariini-hedelmä on saanut nimensä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sitrushedelmiin kuuluvan mandariinin nimi on lainattu suomen kieleen todennäköisesti ruotsista (mandarin). Alunperin sana on levinnyt Euroopan kieliin portugalista, jossa nimitys on syntynyt kansanetymologisena muodostelmansa intialaisesta neuvonantajaa merkitsevästä  sanasta (sanskr. mantrin, hindust. mantri) ja käskemistä merkitsevästä verbistä mandar. Kiinassa kyseistä nimitystä ei kuitenkaan ole koskaan käytetty.

Nimi on otettu Euroopassa käyttöön 1800-luvun alkupuolella juuri ilmeisesti sen perusteella, että muinaisten kiinalaisten virkamiesten puvun väri muistuttaa mandariinin kuoren väriä. Suomessa nimitys on tullut käyttöön vasta 1800-luvun loppupuolella.

Häkkinen, Kaisa: Nykysuomen etymologinen sanakirja (2004)

https://www.kotus.fi/nyt/kolumnit/kieli-ikkuna_(1996_2010)/mandariini_j…

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/03/02/aristoteleen-kantapaa-kiinalai…