Mistä löytyy Topeliuksen kirjoittaman Inarinjärvi ( Enare Träsk ) runon alkuperäiset sanat ? Täälä Inarissa liikkuu kertomus , että laulun sanoissa on 52…

Kysytty

Mistä löytyy Topeliuksen kirjoittaman Inarinjärvi ( Enare Träsk ) runon alkuperäiset sanat ? Täälä Inarissa liikkuu kertomus , että laulun sanoissa on 52 virheellistä väittämää . Löysin Paavo Cajanderin käännöksen joka saattaa olla vanhin käännöksistä . Mielestäni kieli on muuttunut joten ei sanoja voi ajatella suoraan nyky suomeksi . Myös riimitys täytyy ottaa huomioon . Kääntäjiä on varmaankin useampia . Mikähän käännöksistä on lähinnä Topeliusta ? Kiitoksia .

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Inarinjärvi (Enare sjö) löytyy ruotsiksi ainakin Maamme kirjasta (Boken om vårt land). Maamme kirjasta ja oletettavasti myös kyseisestä runosta on olemassa useita erilaisia käännöksiä. Teoksen ensimmäinen suomentaja (v. 1876) oli Johan Bäckvall, avustajina mm. Elias Lönnrot, August Ahlqvist ja Kaarlo Slöör. V. 1878 suomennoksen tarkisti Paavo Cajander, joka korjasi teoksen 7. painoksen tekstin myöhemmin (v. 1886) kokonaan uudelleen. Seuraava huomattavampi uudistus teoksen sisältöön tehtiin v. 1915, jolloin Otto Manninen korjasi teoksen 21. painoksen tekstin. Teosta uudistettiin myös myöhemmin useaan otteeseen, mikä johti lopulta siihen, että lukijan on vaikea erottaa Topeliuksen kirjoittamaa ja Topeliuksen kirjoittamaksi väitettyä tekstiä toisistaan. Myöhemmissä painoksissa on pyritty palaamaan "takaisin päin" ja lähemmäs alkuperäistä tekstiä. En osaa kuitenkaan sanoa, mikä käännöksistä olisi lähimpänä Topeliuksen tekstiä; tämä selvinnee lukemalla suomen- ja ruotsinkielisiä tekstejä rinnakkain.

19 ääntä

Kommentit

Ainakin laulun yhdessä versiossa sanotaan, että sääskiparvet pimentävät auringon, saarilla ei ole nimiä ja vuoret kuvastuvat järven pintaan. Mikään noista ei ole totta. Sen sijaan laulun eläinhavainnoista en tiedä tai milloin se jäätyy.