Musiikkiosasto: Onko Topeliuksen sanoittama ja Mozartin säveltämällä KOM hör min vackra visa löydettävissä suomenkieliset sanat?

Kysytty

Musiikkiosasto: Onko Topeliuksen sanoittama ja Mozartin säveltämällä KOM hör min vackra visa löydettävissä suomenkieliset sanat?

Vastaus

Vastattu

Mozartin säveltämään lauluun ”Sehnsucht nach dem Frühling”, KV596, on olemassa ainakin kaksi suomenkielistä sanoitusta: P. J. Hannikaisen ja Kari Rydmanin.

Esimerkiksi Yleisradion Fono-tietokannassa P. J. Hannikaisen sanoitus on merkitty Zacharias Topeliuksen sanoituksen käännökseksi, mutta omien havaintojeni perusteella se ei sitä ole. Hannikaisen sanoitus on joissakin julkaisuissa nimellä ”Vuodenajat”, joissakin alkusanojen mukaan nimellä ”Kun kevät kaunis tuli”. Hannikaisen sanoituksessa on viisi säkeistöä, joissa kuvaillaan eri vuodenaikoja ja lopuksi iloitaan uudesta keväästä ja kiitetään Luojaa. Topeliuksen sanoituksessa on vain kaksi säkeistöä, joissa ylistetään Jumalaa, joka nähdään luonnossa kaikkialla. ”Vuodenajat” sisältyy esimerkiksi nuottiin ”Kultaiset koululaulut vanhoilta ajoilta”, jonka on toimittanut Timo Leskelä (Tammi, 2008, s. 176). Siinäkin Hannikainen on merkitty Topeliuksen tekstin suomentajaksi.

Kari Rydmanin sanoitus ”Toukokuu” sisältyy nuottiin ”Mestarien musiikkia” (Otava, 1962). Laulu alkaa: ”Nyt toukokuu on tullut ja niityt vihertää”.

Topeliuksen sanoitus ”Kom hör min vackra visa” sisältyy hänen kertomukseensa ”Naturens hemlighet”. Se taas sisältyy Topeliuksen kirjaan ”Läsning för barn” eli ”Lukemisia lapsille”, sen toiseen osaan. Suomeksi tarinan nimi on ”Luonnon salaisuus”. Tästäkin tarinasta on useampi eri suomennos. Kansalliskirjaston ylläpitämässä Doria-julkaisuarkistossa on luettavissa kirjan versioita pdf-muodossa. Näissä ei siis mainita mitään sävelmästä, jolla Ester-niminen henkilö tarinassa laulua laulaa. Jos tarkoitus on löytää juuri Topeliuksen sanoituksen suomennos, sellainen löytyy näistä ”Luonnon salaisuus” -tarinan suomennoksista.

Lähteitä:

Topelius, Zacharias: Naturens hemlighet kirjassa Läsning för barn. Andra boken Doriassa (pdf, ”Kom hör min vackra visa”):

http://urn.fi/URN:NBN:fi-fd2017-00012381

Topelius, Zacharias: Luonnon salaisuus kirjassa Lukemisia lapsille II Doriassa (1874, pdf, ”Näin lintu lauloi kerran, ma muistan laulun tän”):

http://urn.fi/URN:NBN:fi-fd2017-00012440

Topelius, Zacharias: Luonnon salaisuus kirjassa Lukemisia lapsille. 2:nen osa Doriassa (1893, pdf, ”Näin lintu lauloi kerran, laulunsa hilpeän”):

http://urn.fi/URN:NBN:fi-fd2017-00012430

Topelius, Zacharias: Luonnon salaisuus kirjassa Topelius, Zacharias: Kootut teokset [9], Lukemisia lapsille : [I - IV nide] (WSOY, 1931, ”Sa soi nyt, laulu pieni, min sirkkuselta sain”)