Mistä löytyy runo, jonka alku on jotenkin tähän tapaan: "On ruuhessa poika ja koukkuun se sylkäs... pikkuriikkinen kiiskinen nous ilmoille aaltojen alta…

Kysytty

Mistä löytyy runo, jonka alku on jotenkin tähän tapaan:
"On ruuhessa poika ja koukkuun se sylkäs... pikkuriikkinen kiiskinen nous ilmoille aaltojen alta......
runo päättyy:
ennen kuin oli aamun kullan kallis ohi, niin se viaton kiisken poikanen oli suuren suuri lohi".
tämä on ollut 50-luvulla kansakoulun, luultavasti 3. luokan lukukirjassa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on Lauri Pohjanpään Kalajuttu. Se on ilmestynyt kokoelmassa Sininen hämärä.