Se on jo selvinnyt, että presidentti Niinistön siteeraama runo on Lauri Pohjanpään Kalajuttu. Itselleni runo on jäänyt mieleen isoveljeni oppikoulun…

Kysytty

Se on jo selvinnyt, että presidentti Niinistön siteeraama runo on Lauri Pohjanpään Kalajuttu. Itselleni runo on jäänyt mieleen isoveljeni oppikoulun alaluokkien äidinkielen lukukirjasta. Veljeni aloitti oppikoulun 1950-luvun puolivälissä. Mahtaisiko teillä olla tietoa, mikä oli oppikirjan nimi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lauri Pohjanpään rakastettu runo Kalajuttu on ollut useammassakin 50-luvun lukukirjassa. Lastenkirjainstituutin Onnet-tietokanta mainitsee seuraavat oppikirjat, joihin runo sisältyy:

Lapsuuden kotiseutu : Otavan III lukemisto (Aukusti Salo, Kerttu Mustonen, Esteri Paalanen ; kuvittanut Martta Wendelin, Otava, 1961)

Viides lukukirjani (Inkeri Laurinen, Antero Valtasaari ; kuvittanut Olavi Vikainen, WSOY, 1955)

Luen ja kerron. 2., Syksystä suveen : alaluokkien lukukirja (Dagmar Kemilä, Paavo Kuosmanen, Valistus, 1952)

Meidän lasten lukukirja : alakansakoulun kokonaisopetukseen liittyvä lukukirja 2 (Aukusti Salo, Urho Somerkivi ; kuvittaneet Rudolf Koivu, Hilkka Rosola, 2.p. 1957)

Kaksi ensin mainittua löytyvät Helmet-kirjastojen kokoelmista. Voitte siis tilata ne omaan lähikirjastoonne. Kaksi jälkimmäistä on lainattavissa Helsingin yliopiston kirjaston pääkirjastosta Kaisa-talosta.

http://www.helsinki.fi/kirjasto/fi/toimipaikat/paakirjasto/

http://www.helmet.fi/

http://lastenkirjainstituutti.fi/