Mistä löytäisi Oiva Paloheimon runon joka alkaa se on poika jo aika kalamies?

Kysytty

Mistä löytäisi Oiva Paloheimon runon joka alkaa se on poika jo aika kalamies?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olisiko muistamasi runo kuitenkin Lauri Pohjanpään? Kirjassa Lapsuuden kotiseutu, Otavan III lukemisto (Otava 1955) on Kalajuttu-niminen runo, jonka keskivaiheilla on säkeet
- "se on, poika, jo koko kalamies,
isä niitulla hymähteli
- tais saada oikein ahvenen,
siihen veisti iso veli."
Runossa pojan onkeen saama pieni kiiski kasvaa huhuna suureksi loheksi.

Kalajuttu-nimisenä runo tai osa siitä on julkaistu muissakin teoksissa, mm. kirjassa Meidän lasten lukukirja: alakansakoulun kokonaisopetukseen liittyvä lukukirja 2 / Aukusti Salo, Urho Somerkivi (Otava, 1957).

Runo kuuluu laajempaan runoelmaan, joka löytyy Pohjanpääm runoteoksesta Sininen hämärä (WSOY, 1933). Runoelman nimi on Eriskummainen uni merikäärmeestä. Sankariruno. Siinä runo on nimetty vain näin: 1. Prologi.

Koko runoelma on runon kertojan uni. Lohesta kasvaa eri yhteyksissä maihin noussut merikäärme, joka saa aikaan lehdistölle voittoa tuottavia kohujuttuja, komiteoiden perustamisia, ministerivaihdoksia ja lopulta sodankin. Lopussa runon kertoja herää huojentuneena ja huomaa merikäärmeen olleen unta. Runo loppuu kymmenenteen runoon Epilogi:

"Nuku ratki rauhassa, armas maa
ja kallis kansakunta!"