Mistä löydän runon, jonka nimi on "Hautajaiset". Se alkaa: on suru saleissa (tai saloissa) hongiston, surutaloon ystävät tulleet on... ja he katsovat pientä…

Kysytty

Mistä löydän runon, jonka nimi on "Hautajaiset". Se alkaa: on suru saleissa (tai saloissa) hongiston, surutaloon ystävät tulleet on... ja he katsovat pientä vainajaa, sen siipien kultaa koskettaa, ne hiljaa, hellävaroin, ja kuiskaa äänin aroin: miten kaunis, vieläkin" Runo kertoo päiväperhosen kuolemasta, opettelin sen ulkoa koulussa kuudennella luokalla. Mistä ihmeestä löydän tämän kauniin ja koskettavan runon? Suurkiitos jos voitte auttaa!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Päiväperhosen hautajaisista runoili Lauri Pohjanpää. Hautajaiset-runo ilmestyi alunperin kokoelmassa Metsän satuja (1924). Tämän lisäksi se löytyy myös Pohjanpään valittujen runojen kokoelmista Valitut runot ja Kaipuu ylitse ajan : valitut runot 1910-1954. Muutamaan runoantologiaankin se on päätynyt; esimerkkeinä mainittakoon Eläinrunojen kirja (Kirjayhtymä, 1997) ja Tämän runon haluaisin kuulla 2 (Tammi, 1987).