Onko tietoa mistä löytyisi runo sudenkorennosta ja muurahaisesta, jonka säkeet menevät osittain kenties näin: Tässä vähän ollaan pyykkäämässä Vai mitä se on Me…

Kysytty

Hei! Onko tietoa mistä löytyisi runo sudenkorennosta ja muurahaisesta, jonka säkeet menevät osittain kenties näin:

Tässä vähän ollaan pyykkäämässä
Vai mitä se on
Me vedimme suuntaan samaan
Se keino vois kelvata mietittäväksi
Päin kekoa viittas ja läksi.

Se toinen pari oli [jokin] sudenkorento joka elää hetken
ja vetää parinsa kanssa [jotain] koko päivän eri suuntaan
ja koti ei ehdi valmistua koskaan.

Runo on ollut jossain 1940-luvulla käytetyssä koulukirjassa.
Haussa siis nimenomaan näitä riimejä seuraileva runo, ei esimerkiksi proosamuotoiset kansansadut.

Kiitos jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runo on Lauri Pohjanpään "Muurahaisen neuvo". Se alkaa: "Oli tullut aurinko, tullut kesä, piti sirkkojen laittaa pesä." Se runon pari, joka vetää rakennushommissa eri suuntiin, on sirkkapariskunta. Runon puolivälissä isäsirkka sanoo touhua ihmettelevälle muurahaiselle: "tässä vähän ollaan pykäämässä". Muurahainen kertoo sirkoille, että heillä muurahaisilla on tapana vetää samaan suuntaan, mutta eivät ne sirkat opiksi ota.

Tämä runo sisältyy esimerkiksi seuraaviin kirjoihin:

Pohjanpää, Lauri: Kaipuu ylitse ajan : valitut runot 1910-1954 (WSOY, 1989, s. 51-52)

Eläinrunojen kirja / toimittanut Satu Koskimies (Kirjayhtymä, 1997, s. 202)