Mistä löytäisin runon, jossa on mm. seuraavat sanat: "Olit rakas mulle Herra tietää sen. Alttarille kannoin sinut itkien. Onko runon nimi mahdollisesti …

Kysytty

Mistä löytäisin runon, jossa on mm. seuraavat sanat:
"Olit rakas mulle Herra tietää sen. Alttarille kannoin sinut itkien.

Onko runon nimi mahdollisesti "Uhritie" ja runoilija Niilo Rauhala tai Viljo Rantanen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runo on todellakin nimeltään Uhritie ja sen on kirjoittanut Vilho Rantanen. Koko runo kuuluu:

Uhrialttarille
sinut, rakas, vein.
Herran käskyn jälkeen
tämän kaiken tein.

Olit rakas mulle,
Herra tietää sen.
Alttarille laskin
sinut itkien.

Sopertelin siinä:
”Tyydyn kaikkehen,
ota kallein, ota
onni maallinen,

jos se vahingoksi
sielulleni lie,
jos se luotas minut
maailman teille vie.”

Runo löytyi Vilho Rantasen teoksesta Runot vuodelta 1972.