Mistä kirjoista saisi tietoa kraaterijärvistä?

Kysytty

Mistä kirjoista saisi tietoa kraaterijärvistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kraatterijärvistä kerrotaan Juhani Kakkurin kirjassa Muuttuva maa, WSOY 2007, ss. 29-31. Saman kirjoittajan kirjassa Tulivuoret – matkoja vulkaanien maailmaan, Gummerus 2005 on kalderojen yhteydessä maininta kraatterijärvistä ss. 32-33 ja kirjassa Planeetta maa, Ursa 1991 kuvia kraatterijärvistä ss. 104-105. Aimo Kejosen kirjassa Geologiset kohteet, Karttakeskus 2007 esitellään Lappajärveä ss. 64-65. Myös Benjam Pöntisen valokuvateos Tähdenlennon järvi = The lake, 2012 kertoo Lappajärvestä. Rugaraman tulijärvestä kerrotaan kirjassa Maailman tutkimattomat seudut, Valitut palat 1979 ss. 165 – 179. David Ritchien The encyclopedia of earthquakes and volcanoes, Facts on file, 1994 sisältää tietosanakirja-artikkelit suurimmista kraatterijärvistä kuten Crater Lake Oregon, Toba jne.

Aikakauslehdissä on kirjoitettu kraatterijärvistä seuraavissa artikkeleissa:

Siponen, Satu : Saarenmaan meteoriitti poiki mytologiaa. Tiede 2000 19(1999): 4, 65-67
Kuusisto, Esko: Kraatterijärvet. Ympäristö 25 (2011) : 1, s. 42
Pohjanpalo, Virve: Kraatterijärven tarinat. Pingualuit. Yliopisto 55 (2007) : 4, s. 32-35
Kraatterijärven pohja kartoitettiin. 2001 Tiede 2001 : 1, s. 11
Raitasuo, Seppo Jymyuutinen miljoonien vuosien takaa. Lappajärven kraatterijärvi. Pellervo 1994 : 2, s. 34-35
Salonen, Veli-Pekka: Pingualuit : arktisen kraatterijärven tarina. Ramus aureus (Turun klassikoiden juhlakirja) 2009 ; s. 77-82
Oulun yliopiston kirjastossa on Teemu Öhmanin pro gradu-työ Kraatteroitumisprosessin merkit Saarijärven törmäyskraatterin alueella, 2002.
Kuivatettua Söderfjärdenin kraatterijärveä käsittelevä kirja Kevin, Pelle. ; Andersen, Matts: Kohtauspaikka Söderfjärden [Sundom] : [Sundom bygdeförening], 2000 on Vaasan kaupunginkirjaston kokoelmassa.
Varastokirjastosta saa Viron Kaaljärveä käsittelevän Karl Kellon kirjan Saarenmaan Kaalijärvi : myyttinen tausta ja syntyhistoria/ Karl Kello ; [suomentanut Mare Muhonen]. [Tallinn] : K. Kello, cop. 2003

Mikko Vuorelan Helsingin yliopiston geologian laitoksella tekemä kandidaattityö Kraatterijärvet paleolimnologisina arkistoina, 2007 on ilmestynyt verkkojulkaisuna, jonka osoite on http://www.cs.helsinki.fi/u/mvvuorel/kandityo.pdf

Lisää englanninkielistä tietoa kraatterijärvistä on seuraavissa kirjoissa, jotka ovat Helsingin yliopiston kokoelmassa:
Arisci, Silvia. ; Stoch, Fabio: Volcanic lakes : fire, water and life / [texts: Silvia Arisci ... et al.] ; [edited by Fabio Stoch]. Udine : Museo friulano di storia naturale, 2007 ja
Tiirmaa, Reet: Estonian meteorite graters / (Compiled by) Reet Tiirmaa, ...[et al]. Tallinna : [MTU GEOGuide Baltoscandia], 2007. Useissa yliopistokirjastoissa näyttää olevan myös kirja Lerman, Abraham. ; Imboden, Dieter M. ; Gat, Joel R.
Physics and chemistry of lakes / edited by Abraham Lerman, Dieter M. Imboden and Joel R. Gat. Berlin : Springer, cop. 1995.

Englanninkielistä tieteellistä verkkoaineistoa voi hakea Scirus- ja Google Scholar –palveluista hakusanalla "crater lakes" tai "maar lakes" http://www.scirus.com/
http://scholar.google.fi/

3 ääntä

Kommentit

Voiko kirjaa ostaa mistään?