Miksi useissa kirkasvetisissä järvissä ei ole kalaa? Liittyykö happamuuteen, vai mikä on syynä?

Kysytty

Miksi useissa kirkasvetisissä järvissä ei ole kalaa? Liittyykö happamuuteen, vai mikä on syynä?

Vastaus

Vastattu

Tietoja kalojen puuttumisesta kirkasvetisistä järvistä kokonaan ei löytynyt. Kalastuskirjojen mukaan kalalajit voivat kylläkin vaihdella sen mukaan, onko vesi kirkasta vai sameaa. Kalojen oleskelupaikkoihin vaikuttavat myös esim. tuulen suunta, ilmanpaine, veden korkeus ja veden lämpötila.

Yhdellä keskustelupalstalla mainitaan kirkasvetisen järven haasteeksi sen, että kalat näkevät veneen tai kalastajan hahmon jo kaukaa ja ehtivät karkuun ks. https://bit.ly/3RRbAMK

Lähteet:

Manninen, Ari: Suuri suomalainen kalastuskirja
Jukarainen, Ilkka: Suuri kalastuskirja