Mistä juontaa juurensa sana 'tsydeemi'? Onko se stadin slangia vai jollekin muulle murteelle tyypillinen sana? Voiko siis sanan käyttäjästä päätellä mistä hän…

Kysytty

Mistä juontaa juurensa sana 'tsydeemi'? Onko se stadin slangia vai jollekin muulle murteelle tyypillinen sana? Voiko siis sanan käyttäjästä päätellä mistä hän on kotoisin? Sanan esiintyvyys, synty, merkitys ja historia kiinnostaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tsydeemi (joskus myös sydeemi tai zydeemi) on mitä ilmeisimmin stadin slangia. Se on ilmaantunut kielenkäyttöön 1990–luvulla ja tarkoittaa asiaa, juttua, puuhaa, hanketta, järjestelmää, systeemiä. Ilmaisun kantasanahan on systeemi.
Lähde : Paunonen, Heikki : Tsennaaks Stadii, bonjaaks slangii : Stadin slangin suursanakirja. WSOY, 2005.
https://www.urbaanisanakirja.com/word/tsydeemi/