Otsikko
Mistä Jaana nimi on syntyisin ja mitä se tarkoittaa? Entä Jenni?

Kysytty

Mistä Jaana nimi on syntyisin ja mitä se tarkoittaa?
Entä Jenni?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jaana on lyhentymä monesta eri nimestä, joiden lopussa se tai sitä lähellä oleva äänneyhtymä toistuu, kuten esim. Otteliaana, Juliaana, Marjaana ja Tatjana. Juliaana on 300-luvulla surmansa saaneen naismarttyyrin nimi ja lähtöisin Julianus-nimestä. Marjaana on Maria-nimeen (merkitys ilmeisesti "toivottu lapsi") juontuvan Marjan eräs muoto. Samaan nimiryhmään kuuluvat myös esim. Marjatta ja Marianna. Otteliaana tai Otteljaana on muinaissaksalaista alkuperää olevan Otto-nimen merkitys "tilallinen", "varakas") sisarnimi. Tatjana on peräisin Vähä-Aasiasta, mutta se on tunnettu myös Karjalassa.

Jenni on peräisin Johanna-nimestä, joka on alkuaan heprealainen nimi ja merkitsee "Jahve on armollinen".

Nimien yleisyyden ennustaminen 20 vuoden päähän on luonnollisesti hankalaa, mutta nimien suosion tähänastista kehitystä voi tarkastella Väestörekisterikeskuksen nimipalvelun avulla osoitteessa https://192.49.222.187/Nimipalvelu/.