Otsikko
Missä järjestettiin Suomen ensimmäiset mäkihyppykisat, Turussa 1983 vai Helsingissä 1986

Kysytty

missä järjestettiin Suomen ensimmäiset mäkihyppykisat, Turussa 1983 vai Helsingissä 1986

Vastaus

Vastattu

Jouko Vahtolan Suomen mäkihypyn historia kertoo, että Suomen ensimmäinen suunnitelmallisesti järjestetty mäkihyppykilpailu hypättiin 9. maaliskuuta 1886 pohjoisrinteellä Helsingin Katajanokalla. Mäenlaskukilpailu "norjalaiseen tapaan" oli ollut tarkoitus järjestää jo 1884 ja 1885, mutta näinä vuosina hypyt jäivät hyppäämättä, koska Helsinkiin ei saatu lunta. Helsingin Sporttiklubin järjestämän kilpailun voitti Sandvikenin höyrysahalla työskennellyt norjalainen insinööri Christian Nielsen, joka oli innokas mäkihyppäämisen edistäjä Helsingissä.

Urheilumme kasvot -kirjasarjan talviurheilua käsittelevään ensimmäiseen osaan sisältyvässä artikkelissaan Mäenlasku-urheilumme kehitys Harri Eljanko niin ikään mainitsee, että lajin kilpailutoiminnan varsinaisena alkuna meillä on pidettävä Helsingissä maaliskuussa 1886 järjestettyjä kilpailuja. Hän kuitenkin huomauttaa, että "pienempiä kilpailuja oli sitä ennen pidetty siellä täällä". Myös Pekka Tiilikaisen ja Paavo Noposen Uljaat mäkikotkamme -kirja "hyppyrimäenlaskumme" alkuaikoja käsittelevässä jaksossaan nimeää Helsingin Sporttiklubin vuonna 1886 järjestämät kilpailut ensimmäisiksi mäkikilpailuiksi Suomessa.