Kävin eräs päivä Pasilan kirjastossa etsimässä tietoa Kuuban vallankumouksesta ja sen seurauksista ja Kuuban ongelmista jne. Valitettavasti en kiireessä…

Kysytty

Kävin eräs päivä Pasilan kirjastossa etsimässä tietoa Kuuban vallankumouksesta ja sen seurauksista ja Kuuban ongelmista jne. Valitettavasti en kiireessä löytänyt ainakaan Suomeksi mitään materiaalia, joten käännyn teidän puoleenne.

Teen koulussa historian kurssille tutkielmaa (aihe tiivistettynä/yleistettynä: "Kuuban kehitys ja ongelmat, nykytilanne". Tutkielmani liikkuu sosialistisen vallankumouksen ympärillä.
Minulla on erittäin paljon materiaalia Kuubasta ja Neuvostoliiton hajoamisesta ja sen vaikutuksista, sekä jonkin verran Kuuban nykytilanteesta. Itse vallankumouksesta ja sitä ennen tapahtuneista asioista en ole kuitenkaan löytänyt vielä mitään suomeksi, olen kylläkin selannut nopeasti (todella vähän) muun kielisiä teoksia (jotka eivät auttaneet tutkielman suhteen). Lähetin Suomi-Kuuba seuraan sähköpostia viime viikon lopulla ja kysyin heiltä joitain esitteitä tms. mutta toistaiseksi sieltä ei ole vielä kuulunut mitään.

Minulla on aikamoinen kiire mm. tutkielman suhteen, sillä saimme tutkielman aiheet vasta viime viikolla, joten olen aika alkutekijöissä vielä. Tutkielman pitäisi olla valmis ja tarkistuskelpoinen ensi viikolla, joten ajattelin jos te löytäisitte minulle jotain kiinnostavaa. Aihe on hyvin laaja ja useimmat tekstit ovat vaikealukuisia, joten aikaa menee uudelleenmuotoilussakin. Kiitos paljon jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tervetuloa seuraavalla kerralla kysymään neuvoa myös täältä Pasilan eli Helsingin kaupunginkirjaston Pääkirjaston neuvonnasta. Opastamme ja autamme sinua kirjaston käytössä ja tietopalvelu toimii myös ihan perinteisesti paikan päällä.

Plussa-aineistohaustamme (http://www.libplussa.fi/) löytyvät seuraavat teokset: Ajankohta--poliittisen historian vuosikirja 1994--Mikko Majander (toim.)Helsinki, 1993. Maailma tänään[4]--Meksiko, Keski-Amerikka ja Karibia, Kööpenhamina,1996. Näkökulmia kehitykseen ja tasa-arvoon--Brasilia ja Kuuba 1970-luvulla/ Jyrki Käkönen Tampere, 1987. Huberman, Leo: Kuuban sosialismi Helsinki, 1971.

Aleksi- artikkelitietokannasta hakusanalla "Kuuba" tai "Fidel Castro" löytyivät seuraavat artikkelit. Erityisesti tuoreimmissa artikkeleissa kuvataan Kuuban nykytilannetta, lyhenne HS tarkoittaa Helsingin sanomat. Kauppasaarto ei käytännössä lievene / Pirjo Lindfors ja Juha A. Karhu (Mielipide) Lindfors, Pirjo HS 2000-11-01. Avaako USA suhteet Kuubaan? (Vieraskynä) Otero, Lisandro HS 2000-08-06. Kuuba odottaa. Damm, Inge Tieteen kuvalehti 1999, nro 14, sivu 20-29. Todellista Kuubaa etsimässä : turismista on 1990-luvulla tullut talousvaikeuksissa kamppailevan saaren tärkein tulonlähde (Matkailu) Kotirinta, Pirkko HS 1999-06-02. Pohjanheimo, Päivi: Suuri dollarimetsästys Suomen kuvalehti 1999 ; (83) ; 13-14 ; 40-45, 47. Koko kumous yhdessä talossa : Kuuban vallankumousmuseossa ylistetään sosialismin saavutuksia ja pilkataan USA:ta. Vanhalakka, Vesa AL 1998-12-31. Kuuba odottaa Damm, Inge Tieteen kuvalehti 1999, nro 14, sivu 20-29. Yksinvaltiaat yksimielisiä Vuola, Elina Suomen kuvalehti 1998, nro 6, sivu 49. Fidel Castro : Kuuban karismaattisesta johtajasta on tullut pelokas diktaattori Szulc, Tad Suomen kuvalehti 1990, nro 27, sivu 16-23.

Erityisesti Kuuban vallankumouksesta löytyivät seuraavat julkaisut, ne ovat Helsingin yliopiston kirjastosta: Almond, Mark: Vallankumous : 500 vuotta taistelua muutoksen puolesta Mark Almond Helsinki 1999. Molina, Seija: Sierra Maestrasta Sikojen lahteen : Kuuban vallankumous ja sen alkuvaiheet tärkeimpien suomalaisten sanomalehtien kuvaamana 1.1.1959 - 31.5.1961. Helsinki: 1988.

Kuubasta löytyy perustiedot suomeksi Maailmanympäri.net sivuilta Internetistä
http://www.maailmanympari.net/karttapallo/maa.html?kuuba.html

Olet ihan oikein havainnut että historian kurssin tutkielmaksi aiheesi "Kuuban kehitys ja ongelmat, nykytilanne" on todella laaja. Keskustelu opettajan kanssa selvittää varmaan näitä ongelmia. Ehkä aihettasi voisi joko hieman rajata, tai sitten käsitellä sitä paneutumatta kaikkiin seikkoihin yksityiskohtaisesti.