Otsikko
Missä ja kenen kirjoittamassa suomalaisessa kirjassa mainitaan "katajainen kansa"?

Kysytty

Missä ja kenen kirjoittamassa suomalaisessa kirjassa mainitaan "katajainen kansa"?

Vastaus

Vastattu

Sanonta "katajainen kansa" on saanut alkunsa Juhani Ahon vuonna 1900 julkaistun lastukokoelman Katajainen kansani nimestä. Panu Rajalan mukaan "Ahon kielikuvaa on siitä pitäen käytetty kansanluonteen tavaramerkkinä" (Panu Rajala, Naisten mies ja aatteiden : Juhani Ahon elämäntaide).

Eino Leino käytti ilmaisua romaanissaan Tuomas Vitikka (1906): " -- [Suomen] väestö oli tuo suorastaan jumalista polveutuva katajainen kansa, jota ei mikään ajan myrsky voinut kukistaa -- ". Jo fraasiksi muuntuneena sen tapaa Väinö Linnan Täällä Pohjantähden alla -trilogiassa: "Toisinaan Elias urheilukentän juhlissa huuteli iskulauseita Rautajärven pitäessä puheitaan: – Katajainen kansa syö petäjäistä leipää." Kaiken kaikkiaan sanonnan voi tavata lukuisilta kirjailijoilta – esimerkkeinä  mainittakoon vaikkapa Marko Tapio, Paavo Rintala, Arto Paasilinna ja Heikki Turunen.