Otsikko
Minulle luettiin lapsena vanhannäköisiä Pieni talo preerialla-sarjan kirjoja suomeksi. Siinä kirjassa, jossa lapset olivat ihan pikkutyttöjä ja he asuivat…

Kysytty

Minulle luettiin lapsena vanhannäköisiä Pieni talo preerialla-sarjan kirjoja suomeksi. Siinä kirjassa, jossa lapset olivat ihan pikkutyttöjä ja he asuivat metsässä, kerrottiin tapauksesta jossa joku heidän sukulaisensa(isoisä tai isoisoisä tms?) pakeni pantteria hevosella ja hän ehti nipinnapin turvaan. Muistankohan eläimen väärin, vai onko kyseessä esim. vanhimpien painosten käännösvirhe? Kun tapahtumathan olivat USAssa, eikä sielläpäin kai ole ollut panttereita?

Vastaus

Vastattu

Alkuperäisessä tekstissäkin puhutaan pantterista (panther), mutta kyseessä lienee kuitenkin puuma, North American Cougar, joka tuolloin oli yleinen Pohjois-Amerikassa, ja jota kutsuttiin useilla eri nimillä, mm. mountain lion, puma, cougar, panther, catamount.

https://en.wikipedia.org/wiki/North_American_cougar