Minulla oli lapsena 80-luvun lopulla lasten satukirja, jossa mielisatuni kertoi puutarhatonttu Oskarista, jonka kotimetsää muistaakseni ihmiset roskasivat…

Kysytty

Minulla oli lapsena 80-luvun lopulla lasten satukirja, jossa mielisatuni kertoi puutarhatonttu Oskarista, jonka kotimetsää muistaakseni ihmiset roskasivat. Ainoa toinen satu, jonka muistan kertoi ehkä menninkäisestä, jolla oli hammassärky. Osaisiko kukaan kertoa mikä kirjan nimi mahtaisi olla tai mistä voisin sitä alkaa etsimään? Haluaisin kovasti tämän kirjan itselleni mutta en ole toistaiseksi löytänyt siitä mitään mainintaa. Etsiminenkin on varsin vaikeaa, kun en muista satukirjan nimeä ja satuhahmoistakin vain yhden.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valtakunnalliselta kirjastoammattilaisten sähköpostilistalta saimme vinkin, että etsimäsi kirja voisi olla Pieniä unitarinoita (Kirjalito, 1984). Kirjastossamme ei sitä ole, joten en voi tarkistaa asiaa, mutta kollegan mukaan teoksessa esiintyisi ainakin Puutarhatonttu Oskari.
Myöskään Joensuun seutukirjaston kokoelmissa teosta ei näytä olevan, mutta kannattaa kysyä kaukolainausmahdollisuutta! Myöskin antikvariaateista kannattaa kysellä, ainakin netistä löytyi haulla tällainen: http://www.antikvaari.fi/naytatuote.asp?id=901578