Minua kiinnostaa aikuisille suunnattu fansasiakirjallisuus. Mm. Taru sormusten herrasta tai Noituri-sarja. Olisiko muita vinkkejä? Ajan pyörää aloitin, mutta…

Kysytty

Minua kiinnostaa aikuisille suunnattu fantasiakirjallisuus. Mm. Taru sormusten herrasta tai Noituri-sarja. Olisiko muita vinkkejä? Ajan pyörää aloitin, mutta jäänyt toiseen osaan.

Vastaus

Vastattu

Fantasia- ja tieteiskirjallisuuteen erikoistunut Risingshadow.fi -sivuston mukaan parhaita aikuisten suomeksi ilmestyneitä fantasiakirjoja ovat mm.

  • Patrick Rothfussin Tuulen nimi ja Viisaan miehen pelko (trilogian kolmatta osaa ei ole vielä julkaistu)
  • George RR Martinin Tulen ja jään laulu -sarja (tämäkin edelleen kesken)
  • Robin Hobbin Näkijän taru-, Lordi Kultainen- ja Narri ja Näkijä -sarjat (englanniksi samaan maailmaan sijoittuvaa löytyy enemmänkin)
  • Scott Lynchin Locke Lamoran valheet (sarja on edelleen kesken, vain 1. osa ilmestynyt suomeksi)
  • Laura Luotolan Suoja (2 osaa)
  • T. J. Klunen Talo taivaansinisellä merellä, Klunelta tulossa toinen käännös tänä vuonna
  • Terry Pratchettin Kiekkomaailma-kirjat (humoristista fantasiaa)
  • Brandon Sandersonin Usvasyntyinen-sarja (kolme osaa suomeksi, englanniksi samaan maailmaan sijoittuvaa löytyy enemmänkin)
  • Neil Gaimanin ja Terry Pratchettin Hyviä enteitä
  • Stephen Kingin Musta torni -sarja

Sivuston keskustelualueelta voi kysellä lisää lukuvinkkejä.