Mitä suomalaisia fantasiakirjailijoita on, jotka ovat julkaisseet tuotantoa ennen 2000-lukua, tarvitsen kipeästi apua!

Kysytty

Mitä suomalaisia fantasiakirjailijoita on, jotka ovat julkaisseet tuotantoa ennen 2000-lukua, tarvitsen kipeästi apua!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä joitain kotimaisia kirjailijoita, joiden teoksia voi laskea fantasiakirjallisuudeksi ja jotka ovat ilmestyneet ennen 2000-lukua: Leena Krohn, Tove Jansson, Asko Martinheimo, Marja Luukkonen, Tomi Kontio, Leena Laulajainen, Arto Paasilinna, Anu Holopainen, Jukka Pakkanen, Maarit Verronen, Boris Hurtta, Jyrki Vainonen, Raili (ja Niko) Mikkanen, Taru (ja Tarmo) Väyrynen.

Anna-Liisa Haakanan fantasiakirjat Järventekijä ja vedenväki ja Prinssi Rei ja vedensiemenen salaisuus ovat ilmestyneet 2000-luvun puolella, mutta hänen ensimmäiset kirjansa ovat ilmestyneet 1970-luvun lopulla. Timo Parvelan Sammon vartijat -sarja on samoin ilmestynyt 2000-luvulla, mutta hänen esikoisteoksensa ilmestyi 1989.

Johanna Sinisalo, Pasi Ilmari Jääskeläinen ja Sari Peltoniemi ovat julkaisseet esikoisteoksensa 2000, mutta heidän palkittuja novellejaan on ilmestynyt lehdissä jo aiemmin.

Sarjakuvataiteilija Petri Hiltusen tuotannossa on myös fantasiavaikutteista.

Kannattaa tutustua teokseen Kotimaisia tieteis- ja fantasiakirjailijoita, toim. Vesa Sisättö ja Toni Jerrman (BTJ Kirjastopalvelu, 2006). Ko. kirjan lisäksi vastauksen lähteinä käytetty suomenkielisen wikipedian kategoriaa suomalaisia fantasiakirjailijoita ja Risingshadow.fi -sivustoa.