Olen pitkään yrittänyt muistaa yhden kirjan nimeä. Kyse on fantasiasta, olen nähnyt kirjan aikoinaan sekä nuorten hyllyssä että kaunokirjallisuudessa. Kirja…

Kysytty

Hei! Olen pitkään yrittänyt muistaa yhden kirjan nimeä. Kyse on fantasiasta, olen nähnyt kirjan aikoinaan sekä nuorten hyllyssä että kaunokirjallisuudessa. Kirja kertoo suuresta karhusta, joka alussa pakenee metsäpaloa ja osuu jumalallista karhua odottavan temppelin luo ja se otetaan vastaan odotettuna jumalolentona. Karhu vangitaan ja päähenkilö ottaa papin roolin kultissa. Syntyy sotaa ja lopulta päähenkilö ja kultti kärsivät tappion. Karhu haudataan kuolleen lapsen kanssa lähettämällä lautta jokea alas ja kultti saa uuden, hyvin rauhanomaisen ja nöyrän muodon. Hautaus tapahtuu seremoniana uudelleen, mutta karhu tehdään kukista. Kirjan kannessa oli seisova karhu ja olen melko varma, että nimi alkoi g-kirjaimella... joka tapauksessa kirjan nimi oli joko karhun nimi tai kultti. Luin kirjan 90-luvulla ja se vaikutti fyysisesti olevan silloin jo aika luettu, joten suomenkielinen painos on varmaan ilmestynyt 80-luvulla tai joskus. Se oli vaikuttava kirja, toivon löytäväni sen vielä ja suosittelevani eräälle ihmiselle.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on varmaankin Richard Adamsin romaani ”Shardik : Beklan herra” (WSOY, 1980). En ole sitä itse lukenut, mutta Kirjasammossa osoitteessa https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_11184 oleva takakansiteksti kuulostaisi siltä, ja kirja alkaa metsäpalon kuvauksella.