Otsikko
Miltä vuodelta on viikonpäiväloru "maanantaina makkarat tehtiin" jne?

Kysytty

Miltä vuodelta on viikonpäiväloru "maanantaina makkarat tehtiin" jne?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkkaa vuotta ei valitettavasti ole tiedossa, kuten ei kansanperinnerunoissa useinkaan, mutta SKS:n tietoasiantuntijalta tuli lorun alkuperäkyselyyn seuraavanlainen vastaus:

Maanantaina makkarat tehtiin -lorusta tai hokemasta on SKS:n arkistossa kymmeniä perinnemuistiinpanoja. Loru on tunnettu varsin yleisesti eri puolilla Suomea. Se liittyy yleisempään kaavaan, jossa luetellaan viikonpäivien töitä tai tapahtumia. Sisältö vaihtelee, aina ei maanantaina tehdä makkaraa, vaan voidaan esimerkiksi mennä myllyyn tai jauhaa maltaat.

Vaikka kyseessä ei varsinaisesti ole kalevalamittainen runo, sen toisintoja löytyy myös Suomen Kansan Vanhat Runot -teoksesta ja sen verkkoversiosta SKVR-tietokannasta: https://skvr.fi.
(Hakuohje: Rajaa runotyypillä -> 3. Erilaisissa tilanteissa -> 7. Kalendaarilaulut -> Viikon päivät ja työt. Hakutulokseksi tulee 44 muistiinpanoa. Runotekstit saa auki klikkaamalla runon numeroa.)

Vanhin SKVR:sta löytyvä toisinto on merkitty muistiin Etelä-Karjalassa 1850-luvulla.

Muutamissa muistiinpanoissa loruun liittyy kasku papista.