Keiden kirjoittamia ovat seuraavat lastenlorut: Sikin sokin sukkaset, lakki sekä rukkaset. Takkikin on nurinpäin, kuka kaiken sotki näin? KINTAAN KITAAN…

Kysytty

Keiden kirjoittamia ovat seuraavat lastenlorut:

Sikin sokin sukkaset,
lakki sekä rukkaset.
Takkikin on nurinpäin,
kuka kaiken sotki näin?

KINTAAN KITAAN
Kintaan kitaan kädet käy,
sormia ei enää näy.
Kunpa peukalo vain löytäis sen,
oman kolon lämpöisen.

Ensimmäisen kirjoittajaksi on arveltu Hannele Huovista, mutta en ole löytänyt tälle tiedolle vahvistusta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ensimmäinen tiedustelemasi loru, "Sikin sokin sukkaset...", on kansanruno, ja se löytyy mm. teoksesta "Västäräkki vääräsääri ja yli 600 muuta suomalaista lastenlorua, kansanrunoa ja hokemaa" (Karisto 2004).

Toisen lorun "Kintaan kitaan kädet käy.." alkuperää en onnistunut selvittämään, mutta todennäköisesti kyseessä on myös kansanruno.

Tässä muutama linkki käyttökelpoisiin suomalaisen runouden tietokantoihin:

http://www.tampere.fi/kirjasto/sni/haku.html

http://runotietokanta.kaupunginkirjasto.lahti.fi/