Otsikko
Mitä tarkoittaa sana kuhma esim Kuhmalahti, Kuhmajärvi, Kuhmoinen?

Kysytty

Mitä tarkoittaa sana kuhma esim Kuhmalahti, Kuhmajärvi, Kuhmoinen?

Vastaus

Vastattu

Kuhma- ja Kuhmo-nimien alkuperästä eivät nimistöntutkijat ole päässeet yksimielisyyteen. Esimerkiksi Kuhmoisten nimi on yhdistetty sanoihin kuhmu ja kuhmura ('kohoama, pullistuma, muhkura; mäki, kumpare') ja katsottu, että se johtuu pitäjän mäkisestä maastosta. Itä-Suomesta löytyykin joukko Kuhmu-paikannimiä, jotka liittyvät yleensä korkeisiin, tavallisesti kulkureittien varrella oleviin paikkoihin. Merkityksessä 'mäki, kumpare' sana kuhmu on kuitenkin verrattain harvinainen ja Kuhmu-paikannimet ovat melkein yksinomaan itäsuomalaisia, joten Hämeen sekä Keski-  ja Pohjois-Suomen Kuhma- ja Kuhmo-paikannimille  - Kuhmoinen mukaanluettuna -  on jouduttu etsimään vaihtoehtoista selitystä.

Kuhmoisten historian kirjoittaja Seppo Suvanto pitää uskottavimpana Väinö Voionmaan esittämää tulkintaa, jonka mukaan nimi on sukua sanoille kuuma ja kuumottaa. Suomen itämurteista ja karjalan kielestä on sanasta kuuma tallennettu myös h:llisia asuja (kuhma, kuuhma), ja mahdollista on, että tällaiset asut olisivat voineet muinoin olla käytössä myös hämäläismurteissa, jolloin sellaiset paikannimet kuin Kuhmoinen voisivat olla jäänteitä vanhasta ääntämyksestä. Sanan kuuma ikivanha merkitys on ollut 'hehkuva, himmeästi loistava', mikä näkyy edelleen verbistä kuumottaa. Maamme Kuhmo-, Kuhma-, Kuuma- ja Kuumo-alkuiset luontonimet ovat yleensä korkeiden mäkien ja harjujen nimiä, jotka usein ovat tärkeiden kulkureittien varrella. Seppo Suvannon mukaan voi pitää mahdollisena, että näiden varrella on poltettu vartiojärjestelmään kuuluneita merkkitulia, jotka olisivat "kuumottaneet" mäeltä toiselle.

Lähde:
Suomalainen paikannimikirja. Karttakeskus, 2007