Otsikko
Milloin voimme viettää tyttäremme Innan nimipäivää ruotsalaisen kalenterin mukaan, koska sitä ei löydy suomenkielisestä kalenterista?

Kysytty

Milloin voimme viettää tyttäremme Innan nimipäivää ruotsalaisen kalenterin mukaan, koska sitä ei löydy suomenkielisestä kalenterista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Inna-nimelle on vaikea löytää yksiselitteistä nimipäivää, sillä yleensä se tulkitaan lyhennelmäksi erilaisista i-alkuisista naistennimistä, esim. Ina, Iina, Inga, Inka. Helpointa olisi kai tulkita nimi I(i)nan muunnelmaksi, jolloin nimipäivä olisi 29.8. Toisaalta tämäkin nimi (siis Iina) voidaan tulkita lyhenteeksi erilaisista i(i)na-loppuisista nimistä : Vilhelmiina (26.5), Katariina (25.11.), Lucina, Albertiina, Augustiina ym. Saksalainen hakuteos selittää Innan Innozentian/Innocentian muunnelmaksi (latinan innocens ’viaton’). Venäläisessä nimiperinteessä Innalla on vakiintunut asema, ortodoksiseen pyhimyskalenteriin perustuvina muistopäivinä mainitaan 2.2. ja 3.7. Suomen ortodoksisen kelenterin mukaan Innan päivä on 10.3. KIRJALLISUUTTA: //// Anne Saarikalle, Johanna Suomalainen: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön. – 2007 ////, //// Kustaa Vilkuna, toim. Pirjo Mikkonen: Etunimet. – 2005 ////, //// Duden : Das grosse Vornamenlexikon. – 1998 ////, //// N. A. Petrovskij: Slovar’ russkih litsnyh imen. – 2000 ////, ////http://www.ortodoksi.net/tietopankki/nimet/ortodoksinen_kalenteri.htm ////.

5 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Innan nimipäivä on merkitty 2020 kalenteriin 29.8.