Otsikko
Haluaisin tietää, mitä tarkoittaa ja mistä tulee nimi Ville. Myöskin Petteri ja Aulis nimistä olisi kiva saada tietoa. Kiitos!

Kysytty

Haluaisin tietää, mitä tarkoittaa ja mistä tulee nimi Ville. Myöskin Petteri ja Aulis nimistä olisi kiva saada tietoa. Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ville on kansanomainen puhuttelumuoto Vilhelmistä ja Villehartista ja näiden suomalaisista toisinnoista Vilho ja Viljami. Vilhelm on muinaissaksalainen nimi, jonka merkitys on ”lujatahtoinen kypäräniekka”. Villehart tarkoittaa ”innokas taistelija”.

Petteri on muunnos Petruksesta eli Pietarista. Petrus on latinaistettu muoto kreikan kalliota merkitsevästä sanasta Petros.

Aulis –sanan merkitys on ”antelias, runsaskätinen”, ”auttava, avulias, palvelevainen” ja vielä erikoisesti ”hyväsydäminen ja aulis köyhille”.

Nimistä löytyy enemmän tietoa nimikirjoista, esim. Pentti Lempiäinen : Suuri etunimikirja, Kustaa Vilkuna : Etunimet, Uusi suomalainen nimikirja.